wij staan op Designday van 19-21 mei 2017

><

Maastricht Academy of Fine Arts and Design (MAFAD alumni + selectie onder noemer ‘Embracing Exchange’: Maurer United Architects, Boy Bastiaens, joine, Jeroen WandAnke Huyben, Elwy Schutten en Marit van Heumen | Cube Design Museum | Passagen Interior Design Week Köln & Dutch Design Exchange present CologneMade: Agnes Morguet, dua-collection.com + proj-ekt.comFenja Ludwig Modemanufaktur, pimpyourlifewithpatterns.de + bojedesign.comSchillo Keramik, Baudekolon, Ehrenfeld ApparelDesign Studio NirukNeunoy | Hochschule Trier, Campus Idar-Oberstein | Jonge hond Life Like Shapes | Sacha Wendt | Difranci  | Pou-Belle design | Gabriel Furniture | 1000graden | Fiele | Irene van Vugt Joaney Korevaar |  LIEFSLIEN tassen | Meubelmakerij Casper Rutges | Atelier 4D | Meubelmakerij van Poecke | Stilst |  Arthur Rottier | Pulp Fabrics | Qoowl | Humade  | Jonge hond Sally Schoen | Jasmin Djerzic | Jonge hond Madelief Braaksma | Jonge hond Marlijn Quirijnen | Lonc | Esther Derkx | Olivia Bertus | Marco Tabak | Goeters met: Fingerprint Furniture,  Michiel van Luijn, Henrik Spehr, het Serviesfabriekje, Theo Ruigrok, Maarten Barnhoorn, Weij MeubelwerkCrafts Association NRW: Ilex Hild, Laurence Leleux, Detlef KunenRoos Arntz-van DorenConny KokotClaudia Schäfer | De Geus tassen | Dave Leonard | Jonge hond Jana Haerinck | Jörn Behage | Jonge hond Beru Inou | Jonge hond Tereza Dušková | Hugo van der Kallen | Mabi City Hotel Maastricht

><

En de genomineerden voor de Made for Maastricht Design Award:
Paul KoenenJair Straschnow & Gitte NygaardRené Holten industrial DesignBas van de PolStudio Jar

><

Ere deelnemers:
Maurice Mentjens (German Design GOLD AWARD 2017 voor Kiki Niesten’s Stocksale & German Design Award 2017 voor House of Smart Eindhoven)
Dirk Ploos van Amstel (German Design Award 2017 voor ‘Get the Wheels Turning’ kapstok)
Maurer United Architects (Red Dot Award april 2016 voor het Co-creation Lab in Villa Flora)
Rene Holten (Red Dot Award april 2016 voor bad ‘Hammock’ en kraan ‘Kaldur’)

><

Pulp fabrics

Natalie de Koning / Amsterdam / pulpfabrics.org

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Ik werk voor het grootste deel van restmateriaal of textielafval om tot nieuwe ontwerpen te komen. Materiaal en ambacht zijn het belangrijkst in mijn werk. En naast deze aspecten probeer ik consumenten ook te betrekken bij dit maakproces. Zo zullen we bijvoorbeeld ook een paar stuks verkopen in pakketvorm, de consument wordt hierdoor uitgedaagd om nog deel te zijn van het maakproces van de stuks (als een soort bouwpakket).

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? In een aantal stuks kleding, gemaakt van reststoffen uit de industrie, heb ik een techniek genaamd ‘boezelbreien’ gebruikt. Een borduurtechniek die oorspronkelijk uit Marken komt (die we in de workshop mensen zullen leren). Het zijn minimalistische stuks (een jas, top en rok), met de borduurtechniek als grof detail.

><

Mafad

Maastricht Academy of Fine Arts and Design / mafad.nl

Alumni + selectie onder noemer ‘Embracing Exchange’:
Maurer United Architects / maurerunited.com
Boy Bastiaens / stormhand.com
Maarten Baptist / joine.nl
Jeroen Wand / jeroenwand.nl
Anke Huyben / ankehuyben.com
Elwy Schutten/ elwyschutten.nl
Marit van Heumen / maritvanheumen.com

><

Dave Leonard

Erlecom / daveleonard.nl

><

Lonc

Patrick Kusters / Den Haag – Baexem / lonc.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Wij kiezen voor lokale productie met logistieke korte lijnen en verwerken uitsluitend duurzame
materialen. Lonc creëert meubels met ‘toekomstwaarde’ dit garandeert een lange levenscyclus. Onze meubels passen in het “Plane-tree concept” voor de zorgsector.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Lonc en Patrick Kusters ontmoeten elkaar op Dutch Design Week 2015. Lonc zag de kracht en eenvoud van het
beugelconcept gebaseerd op de basisprincipes van de
zwaartekracht. Adopteerde, stileerde en verfijnde de bench, tafel en
picnic variant tot een modulair systeem met de naam Clip-board als
waardevolle aanvulling op haar collectie.

><

Olivia Bertus
handmade originals

Maastricht / oliviabertus.nl

><

Goeters

Dominique Huinck / Utrecht / goeters.nl
Het Serviesfabriekje / Driebergen / serviesfabriekje.nl
Fingerprint furniture / Lochem / fingerprintfurniture.com
Michiel van Luijn / Tiel / michielvanluijn.com
Henrik Spehr / Heerenwaarden / spehrholz.nl
Theo Ruigrok / Schipluiden / meubelseninterieurbouw.nl
Maarten Barnhoorn / / maartenbarnhoorn.com
Weij Meubelwerk / Rotterdam / weijmeubelwerk.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Floortje Roetermeijer van het Serviesfabriekje: ‘Ik creëer graag prachtige keramische handgedraaide objecten,  meestal hele alledaagse functionele dingen. Liefst zo mooi zo dat je er aan gaat hechten. Echt mooie, nuttige producten hebben ‘eeuwigheidswaarde’ en die mogen of moeten we samen wat meer aan de mensen tonen. Op die manier maar ik duurzame producten. Nederlands vrouwelijk vakmanschap mag gezien worden. Goeters biedt mij dat verkooppodium.’

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die jullie gaan laten zien op Designday? Floortje Roetermeijer van het Serviesfabriekje: ‘Ik heb een moderne versie van de tulpenvaas geselecteerd. Deze heb ik het afgelopen jaar ontwikkeld in allerlei vormen: kleinere, grotere en zelfs stapelbare. De tulpenvaas  is een oud-Hollands product, dat in de Gouden Eeuw in de Delftse blauw-witte stijl erg populair was. Mijn tulpenvaas blinkt uit in al zijn eenvoud. Daarmee blijkt maar weer dat een goed ontwerp weinig opsmuk nodig heeft. Mooie ronde lijnen, een eerlijk materiaal en een serene witte finish zijn de ingrediënten van dit product. En dan kunnen er ook nog enkele bijzondere bloemen in om het geheel helemaal af te maken.’

><

Madelief Braaksma

Utrecht / madeliefbraaksma.nl

><

Life like shapes

Esther Hamels / Rotterdam / lifelikeshapes.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? In mijn sculpturen maak ik gebruik van hoogwaardige materialen, waardoor de modellen een lange levensduur hebben. Ik maak een assemblagemateriaal van kunsthars vermengd met glasvezels, die versterkt worden door een metalen (binnen) frame. Hierdoor zijn de sculpturen slijtvast, stootbestendig en vochtafstotend.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Musci laat de gevolgen zien voor de musculatuur die het meest kwetsbaar is voor vergroeiingen en beschadigingen. Het hoofd van Musci kan handmatig in de “foutieve voorovergebogen houding” geplaatst worden, waarbij zichtbaar wordt hoe de spieren op elkaar reageren door de spanningsgelaagdheid. Tevens is te zien hoe de wervels in een andere positie getrokken worden. Artsen waarschuwen dat deze klachten kunnen resulteren in diverse vergroeiingen bij de borstwervels.

><

Casper Rutges

Deurningen / meubelmaker-casperrutges.nl

><

Jasmin Djerzic

jasmindjerzic.nl

><

Stilst

Reinier de Jong / Rotterdam / stilst.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? De ultieme vorm van duurzaamheid is tijdloosheid. Dus producten die niet uit de mode raken, die van goede kwaliteit zijn om generatie na generatie gebruikt te worden en die zich ook nog eens kunnen aanpassen aan je veranderende leefomstandigheden. Dit zijn de basisprincipes van Stilst.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Een kruk en tegelijk bijzettafel, dat is Spa. Het blad is van massief marmer, in het midden ruim 5 cm dik. De poten zijn gemaakt van gebruikte bezemstelen die elk op hun eigen manier zijn verweerd. Daarmee is elk exemplaar uniek.

><

Sally Schoen

Weesp / sallyschoen.com

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Mijn jurken zijn unieke stukken waar veel tijd en handwerk in zit, ik vind het belangrijk om kwaliteit in mijn werk te laten zien, ik voel me thuis in de slow-fashion movement.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Project Hyphae is geïnspireerd op de esthetiek van het mycelium van schimmels. In mijn jurken belicht ik de schoonheid van de functie van dit organisme. Schimmels ontbinden gestorven organismen en creëeren nieuwe vruchtbare grond voor nieuw leven. Iedere jurk staat voor een stadium waarin het ontbindingsproces zich bevindt.

><

Beru Inou

Düsseldorf / beru-i.jimdo.com

><

COLOGNEMADE
presented by PASSAGEN Interior Design Week Köln & Dutch Design Exchange

Curated by Sabine Voggenreiter / voggenreiter.com

Design Studio Niruk / nirukshop.de
Agnes Morquet / agnes-morguet.com
dua + projEKT / dua-collection.com + proj-ekt.com
Fenja Ludwig / Modemanufaktur-ludwig.com
Pimp Your Life With Patterns + bojedesign / pimpyourlifewithpatterns.de + bojedesign.com
Schillp Keramik / schillo-keramik.de
Baudekolon / baudekolon.de
Ehrenfels Apparel / shop.ehrenfeld-apparel.net
Neunoy / neunoy.de

How is the way you work sustainable? Design Studio Niruk:Sustainability starts right from the beginning of a new project. The selection of a material plays an important role for a design process that leads to a sustainable product. We mostly use natural materials which have their own, specific identity and characteristics. We produce our prototypes and products locally, which lets a lot of new ideas appear and often influence our new designs.

Can you share a bit more about one of the designs that you will show during Designday? We will show Corcrete,  a material development and research project. This is based on the combination of two contradicting materials – concrete and recycled cork. Its visually and haptically unusual surface is a mixture of natural warmth and modern coolness – cold meets warm, hard becomes soft. The material is much lighter and absorbs more sound than concrete.

><

Jana Haerinck

België / janahaerinck.be

><

Humade

Lotte Dekker & Gieke van Lon / Amsterdam / humade.nl

Hoe is jullie manier van werken duurzaam? Humade ontwikkelt producten met een eigen karakter. We zijn altijd op zoek naar innovatieve en onorthodoxe materialen en technieken. Deze technieken gebruiken we om op een simpele en elegante manier ontwerpen te creëren. Bijvoorbeeld onze Kintsugi sets of het product ReMARKable waarbij schoonheid wordt gezien in een 2e leven van een product door het toepassen van een specifieke techniek.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die jullie gaan laten zien op Designday? New ‘kintsugi’ is een nieuwe repareer techniek voor je porselein geinspireerd op de 15de-eeuwse tijdrovende ‘kintsugi’ techniek. Het is een nieuwe versimpelde westerse variant van deze prachtige oude techniek met een verbluffend resultaat. Door slordig te lijmen en zo de breuk niet te ontkennen maar juist te benadrukken  ontstaat er een nieuw product wat boven het oorspronkelijke uitstijgt.

><

Atelier 4D

Erik Hoedemakers / Maastricht / atelier4d.nl

><

Fiele

Lysbeth Leistra en Klaas Bokma / Gytsjerk / fiele.frl 

Hoe is jullie manier van werken duurzaam? De handgeweven doeken zijn voornamelijk vervaardigd van overtollige garen uit de textielindustrie. Deze komen dus niet in de verschillende afvalstromen terecht, maar krijgen bij ons een tweede leven. Ook gebruiken we vodden en afgedankte afbies linten. Ons hout is afkomstig uit Nederlandse (productie)bossen en het toegepaste populieren plaathout is FSC gecertificeerd. We gebruiken principieel geen tropisch hardhout. De lakken en harsen waarmee we het door ons ontwikkelde ‘weefhout’(doek + plaathout) mee afwerken zijn watergedragen en oplosmiddelvrij.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die jullie gaan laten zien op Designday? De salontafels die we laten zien zijn het resultaat van het denken over en het ontwerpen van een eenvoudig te verzenden en door afnemer gemakkelijk in elkaar te zetten salontafel. Dit met minimaal gebruik van gereedschap.

><

Pou Belle design

Elze van den Akker / pou-belle-design.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Ik hergebruik materialen die anders weggegooid zouden worden. Op dit moment zijn dat vooral plastic verpakkingsmaterialen zoals de kleine frisdrankfles waar in Nederland geen statiegeld op zit en die daarom veel in de berm te vinden is. Naast het feit dat weggooien hiermee uitgesteld wordt probeer ik vooral bewustwording te creëren over het weggooien en het gebruik van al dat plastic.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? In 2015 toonde ik op Designday het prototype van de Sweet Concrete, een vaas van hergebruikt plastic fles met een betonnen voet. De flesjes worden van de straat geraapt, schoongemaakt en gezandstraald. Het resultaat is een bijzondere, duurzame vaas met humor. Inmiddels is de vaas helemaal af en toon ik graag het eindresultaat.

><

1000graden

Bea Peters / 1000graden.nl

><

Gabriel furniture

Ben Gabriel / Loughrea, Ireland / bengabriel.com

In what way are your designs sustainable? In the furniture that we create, we only use Irish and European hardwoods.

Could you elaborate on one of the designs that you will show during Designday? The XYZ dining table was designed using parametric design methods, ie. Using software as a design tool enables us to develop designs which would be impossible using traditional techniques. We like to combine this with traditional construction methods and materials. We have now a developed a dining chair to compliment this table, both in Brown Oak and we used Danish Cord for the chairs.

><

Arthur Rottier

Arnhem / arthurrottier.nl

><

 

qoowl

Wisse Trooster / Eindhoven / qoowl.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Bij de nieuwste producten, de Recovery meubels, gaat het om efficiënter omgaan met grondstoffen door vooral restmaterialen te gebruiken. Zo kijk ik bij meerdere van mijn ontwerpen hoe ik restmaterialen kan inzetten op een verrassende manier.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Ik zal de klok Hands of Time laten zien. De klok is gemaakt van oude platen van schuurmachines van de Design Academy Eindhoven.

><

Studio Marlijn Quirijnen

Rotterdam / marlijnquirijnen.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Ik ben een ontwerper die zich bezig houdt met voeding (in de breedste zin). Hierbij gebruik ik materiaal dat een tweede kans verdient. Het materiaal waar geen potentie meer in gezien wordt vind ik interessant omdat het vaak nog zoveel meer te bieden heeft, daardoor gaan mijn handen jeuken en wil ik er graag mee experimenteren.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Verpakkingsmateriaal belandt al vrij snel in de prullenbak. Chipszakken zijn niet te recyclen en belanden in de verbrandingsoven. Dit is zonde want ik zie in het materiaal potentie waardoor ik ermee ben gaan experimenteren. Ik heb het een plantenbak ontworpen die met je plant kan meegroeien. Je kunt het zelf uitbreiden middels een demontabel systeem. Ze zijn licht in gewicht, stevig van materiaal en geschikt voor alle weersomstandigheden.

><

Difranci

Francisca Henneman / Rotterdam / difranci.com

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Mijn manier van werken is duurzaam doordat er niets wordt weggegooid. De huidige producten en restpartijen rubber en silicone uit de industrie, die zouden worden weggegooid, krijgen nu een volgend leven maar op een andere manier als waar ze voor bedoeld waren. Door ze opnieuw te bewerken, te schikken en te herschikken wordt de nieuwe vorm bepaald en wordt het een Difranci sieraad. Door te blijven experimenteren en combineren worden volgende stappen gemaakt, en heeft ieder nieuw sieraad een andere vorm of kleur.

><

Irene van Vugt + Joaney Korevaar Bags&Shoes

Utrecht / irenevanvugt.nl joaney.com

Kunnen jullie wat meer vertellen over één van de ontwerpen die jullie gaan laten zien op Designday? Joaney heeft een handtas gemaakt van een oude spijkerbroek , met foto’s van de verschillende stadia laat zij zien hoe de spijkerbroek wordt getransformeerd  naar een hippe handtas in blauwe jeans. Daarnaast heeft zij van andere spijkerbroeken ritslaarzen gemaakt met hoge hakken van 8cm.

Irene heeft hoed gemaakt van panamastro, waarvan de onderkant van de rand is bekleed met jeans en de rand en bol afgebiesd zijn met de binnenkant van jeans.

><

De Geus Tassen

Chris de Geus / Nijmegen / chrisdegeus.com

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? De Geus ontwerpt haar tassen in haar atelier in Nijmegen, op deze plek worden ze ook geproduceerd, benodigdheden worden aangeschaft in de regio. De tassen worden met de grootste zorg met de hand gemaakt en doordat het beste leer wordt gebruikt gaan de tassen een leven lang mee, door (intensief) gebruik worden ze alleen maar mooier.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? De Sunny Bag is het nieuwste ontwerp van De Geus. De tas is ontwikkeld en gemaakt in het atelier in Nijmegen en laat zich het best omschrijven als het ideale zomertasje. Door het gebruik van diverse leertypes en -combinaties is dit model tijdloos. Omdat er uitsluitend met de beste materialen gewerkt wordt, zullen de tassen een leven lang meegaan en met de jaren alleen maar mooier worden.

><

Hochschule für Edelstein und Schmuck in Idar-Oberstein

Idar-Oberstein, Germany / hochschule-trier.de
Edu Tarin/ Idar-Oberstein / edutarin.com
Mavash Salin / Idar-Oberstein
Saerum Kong / Pforzheim / kongsaerom.com

In what way are your designs sustainable? Mavash Salin: ‘The mediums I have chosen to work with for these particular pieces, are resin and silver. Resin makes my work quite durable as it does not break or tarnish easily. Resin is also used for industrial productions because of its durability.

Could you describe one of the designs that you will show during Designday? Mavash Salin: ‘The necklace, ‘My perfect universe’, can be considered, a summary of my research about experiencing a house. The necklace, when lying down, looks like a floor plan. For me, it is a reminder of my memories of my father’s childhood home, where we spent our summers-away from the big city life. This necklace is a symbol of the fantasy of a house, waiting to be examined by curious eyes.’

><

Esther Derkx

Utrecht / estherx.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? De ontwerpen van TATTOOsanitary kunnen op zowel gebruikt als op nieuw sanitair worden aangebracht. Wasbakken van goede kwaliteit en restantpartijen tegels kunnen gemakkelijk een nieuw leven krijgen door ze opnieuw te bedrukken. De ontwerpen passen op elke vorm wasbak of toiletpot.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die je gaat laten zien op Designday? Het DRAGON ontwerp is ontstaan vanuit mijn fascinatie voor tatoeages en het persoonlijk maken van standaard producten. Ik heb getatoeëerde huid van dichtbij gefotografeerd en deze verwerkt in de lijntekening van een Chinese draak. Het ontwerp wordt aangebracht op het sanitair en ingebrand in de keramiekoven. Het sanitair ondergaat zo een ware metamorfose.

><

Crafts Association NRW

Germany / kunsthandwerk-nrw.de
Ilex Hild / ilexhild.de
Laurence Leleux / laurenceleleux.com
Detlef Kunen / dek-design.de
Roos Arntz – van Doren / arntzvandoren.de
Conny Kokot / connykokot-schmuckdesign.de
Claudia Schäfer / claudiaschaefer.jimdo.com

><

Atelier Sacha Wendt

Hilversum / sachawendt.nl

Hoe is jouw manier van werken duurzaam? Ik ontwikkel en ontwerp al mijn originele tassen zelf. De tassen worden op ambachtelijke wijze vervaardigd door mij of onder mijn begeleiding in eigen atelier.

Kan je wat meer vertellen over één van de ontwerpen die jullie gaan laten zien op Designday? Mijn 2D-Tassen zijn bekend door het stripachtige optische effect. De nieuwste variant in deze lijn is de 2D Exclusive Candy. De Candy tassen worden van lakleer gemaakt, liefst in gewaagde kleuren. Het onderscheid wordt vooral gemaakt doordat deze tassen een bodem hebben, wel asymmetrisch zodat het optisch interessant blijft!

><