wat is designday?

Designday is een podium voor design in het zuiden van Nederland, voor (eur)regionale en (inter)nationale ontwerpers, die zelf produceren. Designday staat voor onafhankelijk, toegankelijk design van ontwerpers. Design waarin originaliteit, gezond verstand, ambachtelijkheid en duurzaamheid samengaan. Daarmee staat het in een actuele ontwikkeling, waarin design veel meer betekenis krijgt dan het ontwerpen van mooie gebruiksvoorwerpen alleen. Design dat, parallel aan nieuwe technologische ontwikkelingen, de individuele toepasbaarheid van gebruiksvoorwerpen toont; waarin moderne technieken geen doel zijn, maar een middel.

><

Korte lijntjes

In onze wereld bestaan nog maar weinig korte lijntjes. Onze producten worden in onderdelen gefabriceerd, ver weg in lagelonenlanden. Ons voedsel wordt vanuit de hele wereld ingevlogen. De generatie die nu opgroeit, heeft vaak geen enkele connectie meer met de herkomst van producten. Designers die aan Designday meedoen zijn daarentegen zelfproducerende ontwerpers. Het proces van ontwerp en productie is leesbaar & traceerbaar. Bezoekers van Designday kunnen rechtstreeks in gesprek met de ontwerper, die ook de maker is. Verhelderend in een wereld waarin alles uitbesteed is en organisaties niet meer aanspreekbaar zijn. De organisatie van Designday zelf is dan ook plat en benaderbaar en wordt gevormd door makers zelf. Designday maakt zich sterk voor de locale maakindustrie, in Maastricht ooit een bloeiende bedrijfstak. Designday koppelt ontwerpers aan locale & nationale bedrijven, verbindt bestaande beroepspraktijken, adviseert, regisseert en bemiddelt bij instanties, -locale- overheden en organisaties in het culturele veld.

><

Duurzaam door betekenis

Voor veel ontwerpers is duurzaamheid een actueel thema. Materialen worden opnieuw gewaardeerd op bruikbaarheid; alle thema’s rondom hergebruik –van recycling tot upcycling- zijn populair en nieuwe materialen worden ontwikkeld. Duurzaam ook in andere zin: ontwerpers die in opdracht werken, draaien het proces van vraag & aanbod om: er wordt slechts op aanvraag geproduceerd. Overproductie is niet aan de orde. Designday heeft bovendien haar eigen opvatting rondom het begrip duurzaam ontwikkeld: betekenis. Producten waarvan bekend is wie ze gemaakt heeft, hoe & waarom ze gemaakt zijn, producten die in opdracht zijn ontworpen en gemaakt, of waarvan er maar een paar bestaan; die producten krijgen een persoonlijke betekenis, en worden daardoor duurzaam.
Ieder mens heeft behoefte zich te onderscheiden, zijn eigen identiteit te ontwikkelen. Designday is het platform waar die vraag het juiste aanbod ontmoet.

><

 

hester coolen, oprichtster van designday

‘De ontstaansgeschiedenis van een ontwerp en de betekenis die de designer eraan geeft, vormen het DNA van Designday’, zegt Hester Coolen, oprichtster van Designday, dat is uitgegroeid van een gedurfd initiatief naar een professioneel event.

‘Gebruiker en ontwerper bij elkaar brengen is nog steeds het hoofddoel.’

Betekenis geven
Hester Coolen deed haar opleiding aan de academie van Maastricht. Ze heeft twintig jaar lang als ontwerper en maker van interieurs en meubels gewerkt, voor particulieren en bedrijven zoals Theater aan het Vrijthof en Centre Ceramique. Van begin af aan werkte ze met uiteenlopende materialen, hout, metaal, glas, vaak materialen die al een leven achter de rug hadden en haar inspireerden voor het ontwerp. Nu houdt ze zich bezig met het bij elkaar brengen van ontwerper en gebruiker in een andere vorm: Designday.

‘Ik wil ook het beeld wegnemen dat design alleen is weggelegd voor een kleine elite. Natuurlijk is design op maat duurder, maar het gaat om een persoonlijk stuk en is dus uniek.’

‘Design dat persoonlijke betekenis heeft, doe je niet snel weg.’

 

‘In mijn beroepspraktijk merkte ik steeds hoe geweldig mensen het vonden om direct met de ontwerper en maker van het product in contact te staan, sommigen kwamen iedere dag kijken. Voor mijzelf voegde dat persoonlijke contact ook iets wezenlijks toe. Ik kon persoonlijke aspecten van opdrachtgevers integreren in het ontwerp, waardoor het ook een persoonlijke betekenis krijgt. Zo heb ik ooit kasten voor een ouder echtpaar gemaakt, echte muziekliefhebbers, in de vorm van een herstellingsteken zoals die in muzieknotatie wordt gebruikt. Dat was helemaal raak.

Ideaal krijgt vorm
Het idee voor Designday kreeg Hester tijdens een korte, meerdaagse expositie van kunstenaar Marc de Vree met als sluiting een ludieke veiling. ‘Ik zocht al een tijdje naar een formule om gebruiker en ontwerper bij elkaar te brengen. Dit leek een goede vorm. In twee maanden tijd heb ik het idee verder uitgewerkt en heb ik Limmy Scheres benaderd om veilingmeester te zijn op de eerste editie van Designday in mei 2010. De eerste locatie was Ainsi. Het aantal bezoekers bedroeg 700, boven verwachting, omdat we nauwelijks publiciteit hadden gemaakt. We zijn begonnen met drie enthousiaste mensen. In de loop van de jaren is het team steeds groter geworden, maar ieders betrokkenheid en passie zijn gebleven. Mensen meldden zich om mee te doen. Zo zijn we steeds verder geprofessionaliseerd, op eigen kracht. Van subsidies wil ik niet afhankelijk zijn. Het deelnemersveld is gegroeid, in aantal, maar ook in kwaliteit.’

><