GEMEENTE MAASTRICHT _ In 2015 maakt wethouder Mieke Damsma van de gemeente Maastricht tijdens de Jubileumeditie van Designday de instelling bekend van een nieuwe, jaarlijkse designprijs ‘Made for Maastricht’ ter bevordering van de creatieve industrie van Maastricht. Burgemeester Annemarie Penn-te Strake reikt op de openingsavond van de 11de editie van Designday in 2016 de eerste keer deze prijs uit.
De stad Maastricht introduceert in het voorjaar van 2015 een nieuw designlabel: ‘Made in Maastricht’, bedoeld om ontwerpers en makers in de stad Maastricht een gunstiger economisch klimaat te bieden. De ballotage van portfolio’s is de verantwoordelijkheid van een driekoppige commissie. Designday is nauw betrokken bij deze ontwikkelingen.

><

ELISABETH STROUVEN _ Het Elisabeth Strouven Fonds heeft haar nieuwe kantoorpand aan de Abtstraat in het voorjaar van 2016 laten inrichten met werk van Maastrichtse ontwerpers/makers. Het Fonds heeft werk aangekocht, maar neemt ook werk op in een doorlopende verkoopexpositie, volgens een nieuw roulatiemodel. Hester Coolen, organisator van Designday, heeft de rol van curator.

><

 

BIJENKORF MAASTRICHT _ Tijdens de 10de editie van Designday in 2015 richt de Bijenkorf Maastricht voor het eerst haar etalage aan de Kersenmarkt in met werk van deelnemers aan Designday. In december van hetzelfde jaar start het vervolg van deze samenwerking: een reeks van presentaties genaamd ’designer@work’, waarbij designers tussen het winkelend publiek aan het werk gaan. Intussen heeft deze samenwerking een vaste, driemaandelijkse frequentie gekregen.

><

MAMDT (Maastricht Academy of Media Design & Technology) _ November 2015 geeft Designday, in de vorm van een minor van start, opdracht aan studenten – afkomstig van vier verschillende opleidingen – voor het ontwikkelen van een marketingstrategie voor Designday, gericht op de leeftijdscategorie 25-30 jaar. Insteek is deze doelgroep te interesseren voor design en de onderliggende waarden ervan over te brengen.

><

UNIVERSITEIT MAASTRICHT (UM) _ In samenwerking met studenten van het SBE (School of Business & Economics) is in 2016 een marktonderzoek opgesteld om het profiel en de herkomst van het publiek van Designday in kaart te brengen. Met de resultaten van dit onderzoek kan Designday haar publiek nog beter bedienen.

><

MAFAD (Maastricht Academy of Fine Arts & Design) _ MAFAD is officieel partner van Designday. Studenten werken mee aan projecten & exposeren werk op Designday. MAFAD fungeert ook als sparringpartner in alle ontwikkelingen en heeft zich intensief ingespannen voor het tot stand komen van de jaarlijkse designprijsvraag ‘Made for Maastricht’.

CUBE DESIGN MUSEUM_ Voor de 11de editie is Designday een nieuwe, structurele samenwerking aangegaan met het Cube design museum in Kerkrade. Het museum heeft o.a. designcriticus Jeroen Junte en designthinker Guido Stompff naar Designday gehaald voor lezingen.

><

MOSA _ Voor de 11e editie is een brug geslagen tussen de oude en de nieuwe maakindustrie van de stad. Vlak voor aanvang van het event heeft MOSA een lezing & rondleiding aan ‘haar’ kant van de Meerssenerweg. Na afloop steekt de groep de weg over, om zich te voegen bij de openingsrituelen van Designday. Het event was de laatste jaren gehuisvest in een oude locatie van MOSA: de Decorfabriek.

><

STADSMAKERS _ Met deze spinoff van Maastricht LAB zijn inmiddels de inhoudelijke raakvlakken in kaart gebracht. Tussen herbestemming van leegstaande panden in de stad en het re/upcyclen van materialen bestaan slechts graduele verschillen. Tijdens de 11de editie Designday hebben we een internationale groep stadmakers ontvangen voor een lunch en lezing in het kader van een overkoepelend programma van ‘Pakhuis de Zwijger’ uit Amsterdam.

><

CARL HANSEN _ Het grote meubelmerk Carl Hansen, met designcoryfeën als Hans Wegner, heeft in 2015 belangeloos een deel van haar collectie beschikbaar gesteld. Tijdens de 10de editie van Designday zijn er op de beursvloer kleine hotspots ingericht met meubels van Carl Hansen en werk van deelnemende designers.

><

 

SAHOT (samenwerkende hotels maastricht) _ Samenwerkende Hotels Maastricht sponsort sinds 2015 hotelkamers voor de huisvesting van designers, pers en bezoekers van het evenement.

><

CENTRUMMANAGEMENT _ In de aanloop naar de 11de editie van Designday in 2016 stelt het Centrummanagement Maastricht een zogenaamde popup box ter beschikking, die in nauw overleg met de gemeente geplaatst wordt op een van de drukste plekjes in de binnenstad: het Onze Lieve Vrouweplein. In de glazen box is werk te zien van deelnemende designers uit het hele land.

><

KABOOM _ Het eigenzinnige, nieuwe designhotel tegenover het station is gelanceerd tijdens de 10de editie in 2015. Op de gevel van het hotel is op prominente wijze aandacht gegeven aan het event Designday. In 2016 is directeur Rino Soeters jurylid voor de prijsvraag ‘Made for Maastricht’.

><

MUSEUM A/H VRIJTHOF _ In de aanloop naar de uitreiking van de Designprijs is het werk van de genomineerden te zien in het Museum aan het Vrijthof.

><

CUYPERSHUIS _ In 2014 heeft Designday ism het Cuypershuis in Roermond een verkoopexpositie georganiseerd. In de museumwinkel is nog steeds werk van designers van Designday te koop. Lees meer >>

><

DOMINICANENKERK _ In de aanloop naar editie #10 hebben deelnemers van Designday hun werk in de boekhandel gepresenteerd.

><