1000graden

Bea Peters

Alleen vanwege de publiciteit, zelfs voordat Bea Peters met haar handbeschilderde decoratieve tegeltableaus zou gaan deelnemen aan de 12e editie van Designday, werd de art director van studio 1000graden benaderd door het Van der Valk Hotel Heerlen. Het werd een enorm tegeltableau voor het life cooking gedeelte van het net geopende hotel.

Het was haar droom om ooit iets groots te realiseren, zoals Irma Boom heeft gedaan met haar uit 77.730 handbeschilderde tegels bestaande kunstwerk in de fietstunnel onder het Amsterdams Centraal Station. Bea Peters’ opdracht voor het nieuwe Van der Valkhotel Heerlen is wat bescheidener maar komt aardig in de buurt: zij vervaardigde een tableau op een tegelwand van veertien meter breed bij twee meter hoog.

De schilder en illustrator werd benaderd door Ineke Roosen, de interieur- en grafisch ontwerpster van het hotel. Ze bleek al lang op zoek te zijn naar iemand die kan wat Peters kan. Roosen zag haar werk, dat in de aanloop naar Designday in mei vorig jaar, op de website en op de Facebookpagina van het platform was geplaatst. Roosen wist meteen: “Dit willen we”.
‘Het is een grote opdracht, vergelijkbaar met die voor bijvoorbeeld Hotel New York’, vertelt Peters, de beschilderde tegelwand voor het life cooking gedeelte van het restaurant in het hotel, een plek waar wordt gewokt, gegrild en gebakken. De schilderingen op de wand dienden te corresponderen met de gedeelten waar respectievelijk groenten worden klaargemaakt, vlees en vis worden bereid.
Zo tekende ze met de hand een aantal enorme eyecatchers: een artisjok, een ham aan een haak, een kreeft en een lachende koe op de liggende tegels. ‘Een vorm waar tegenwoordig meer vraag naar is, voorheen schilderde ik vooral op de vierkante Hollandse witjes’, zegt ze. Naast de traditionele archetypes tekende Peters onder andere een olijventak en een ananas met op de kroon een koolmeesje. Elk ontwerp is toegespitst op de wensen van de opdrachtgever.

Ze maakt dus altijd unica in haar werkplaats, winkel, showroom, etalage met stookkelder in Haarlem. Ze heeft een voorkeur voor hedendaagse interpretaties van traditionele mediterrane motieven als groenten, octopussen en hammen, maar haar portfolio evolueert; ze schildert tegenwoordig ook veel abstracte patronen.
De klus voor het Van der Valk in Heerlen bleek een complex traject waarbij de plaatsing en de afwisseling tussen grote en kleine tekeningen ingewikkeld is, omdat de tegels in halfsteens verband zijn gelegd. Het betekende ook dagenlang schetsen, kleurpigmenten mengen en met een penseel een voor een de tekeningen aanbrengen op het glazuur. ‘Vooral de groot opgeblazen ananas was een leuke uitdaging’, zegt Peters, ‘waarbij ik op gevoel de juiste kleuren mengde en heel goed moest kijken hoe alle vruchtgedeeltes over elkaar schuiven. Al die zeshoekjes en uitlopende punten heb ik met de tong uit mijn mond getekend.’
Dan volgt het bakproces in haar historische gewelfde kelder, op een plek waar in de 15e eeuw al geleibakkers zaten. In de grootste oven bakt ze een groot aantal tegels tegelijk in tegelcassettes op duizend graden en binnen 24 uur.

Uiteindelijk ontving de opdrachtgever een pakket met genummerde keramische tegels en een plattegrond. Samen met de tegelzetter is het tableau gelegd als een reuzepuzzel. Iedereen is razend enthousiast over het resultaat, weet de art director. Bovendien is het restaurant nagenoeg alle dagen van het jaar vol, waardoor veel mensen het werk van studio 1000graden zien. Naast de aandacht vanuit Designday, kun je je bijna geen betere reclame voorstellen.

www.1000graden.nl
www.1000graden.eu

><


© Inga Powilleit