Workshop Centre Céramique en Vormstof

Mosa Fabrica II
Toepasselijker kan het niet: in de Decorfabriek, immers de voormalige fabriek van Mosa Porselein Maastricht, toont Centre Céramique tijdens Designday alvast een voorproefje van de expositie Mosa Fabrica II die het in december 2018 in eigen huis opent.
Senior conservator Cultureel Erfgoed en archeoloog Wim Dijkman van Centre Céramique stelt speciaal voor Designday een preview samen met bijzondere stukken Mosa-porselein. Deze werken komen uit de omvangrijke verzameling van maar liefst 10.000 stuks porselein en plateel die de fervente Mosa-collectioneur Henk van Buren uit Hardinxveld-Giessendam in 2009 vlak voor zijn dood aan Centre Céramique schonk. Het is de opvolger van de eerste tentoonstelling: Mosa Fabrica I met een representatief overzicht van de verzameling van 1883-2004.

Workshop met De Vogel
Centre Céramique en Vormstof hebben een gezamenlijk doel: het onderbelichte immateriële erfgoed van porselein weer in de schijnwerpers zetten. Designday biedt hen daarvoor graag een platform. De workshop die Vormstof heeft ontwikkeld past daarbij. De oprichters van Vormstof, Jo Schoenmakers en Marjo de Vries, zijn ook in hun eigen werk al jaren geïnspireerd door de ontwerpen van Edmond Bellefroid. Met name de iconische ‘De Vogel’. De in de jaren vijftig beroemdste Maastrichtse beeldend kunstenaar en vormgever, vervaardigde deze legendarische keramische vogel, in de tijd dat hij aan het hoofd stond van het toen florerende Mosa-designteam. Het werk, afkomstig uit het depot van Centre Céramique, komt als een soort muze in een tweetal Designday-workshops vernieuwd tot leven.

Omdat de mallen van de vogel niet meer voorhanden zijn, liet Vormstof op basis van opmetingen van de vogel het model 3D printen. Zo konden ze zelf de gipsen mal-delen vervaardigen gebaseerd op geometrische en organische basisvormen. Bellefroid 2.0 dus. Hiermee kunnen deelnemers straks in ontwerpteams – denk aan de wethouder van Cultuur met een architectuur-, mode-, of designstudent aan een academie – letterlijk met de handen in de klei staan. Deelnemers maken dus een actuele variant van de vogel die het porselein als Maastrichts erfgoed nieuw leven inblaast. Deze hedendaagse interpretaties zullen later worden tentoongesteld in Centre Céramique.

Misbaksels
Wim Dijkman toont aansluitend bij het thema van Designday: ‘The Beauty of Waste’ een selectie opgegraven ‘misbaksels’. Keramiek waarbij in het bakproces wat fout is gegaan. In zevenduizend jaar tijd zijn heel wat van die misbaksels als waste onder de Maastrichtse grond verdwenen. Als een schatgraver haalt Dijkman de misfits bovengronds en toont ze als Beauty’s in al hun bijzondere en gekke vervormingen in speciaal ontworpen ronde vitrines.

Terug naar workshops >>

><